MENU   

Screening the Body

Tracing Medicine's Visual Culture (livre en anglais)

de Lisa Cartwright

Type
Etudes
Sujet
Histoire du cinéma
Mots Clés
histoire du cinéma, sciences, médecine
Année d'édition
1995
Editeur
University of Minnesota Press
Collection
(hors collection)
Langue
anglais
Taille d'un livre de poche 11x18cmTaille relative de ce livreTaille d'un grand livre (29x22cm)
Taille du livre
Format
Broché • 224 pages • 23 €
15 x 23 cm
ISBN-10
ISBN-13
0-8166-2290-6
978-0-8166-2290-0
Appréciation
pas d'appréciation (0 vote)

Moyenne des votes : pas d'appréciation

0 vote 1 étoile = On peut s'en passer
0 vote 2 étoiles = Bon livre
0 vote 3 étoiles = Excellent livre
0 vote 4 étoiles = Unique / une référence

Votre vote : -

Signaler des informations incorrectes ou incomplètes

Description de l'ouvrage :
Moving images are used as diagnostic tools and locational devices every day in hospitals, clinics and laboratories. But how and when did such issues come to be established and accepted sources of knowledge about the body in medical culture? How are the specialized techniques and codes of these imaging techniques determined, and whose bodies are studied, diagnosed and treated with the help of optical recording devices? "Screening the Body" traces the unusual history of scientific film during the late 19th and early 20th centuries, presenting material that is at once disturbing and engrossing. Lisa Cartwright looks at films like "The Elephant Electrocution". She brings to light eccentric figures in the history of the science film such as William P. Spratling who used Biograph equipment and crews to film epileptic seizures, and Thomas Edison's lab assistants who performed x-ray experiments on their own bodies. Drawing on feminist film theory, cultural studies, the history of film, and the writings of Foucault, Lisa Cartwright illustrates how this scientific cinema was a part of a broader tendency in society toward the technological surveillance, management, and physical transformation of the individual body and the social body. She frequently points out the similarities of scientific film to works of avant-garde cinema, revealing historical ties among the science film, popular media culture and elite modernist art and film practices. Ultimately, Cartwright unveils an area of film culture that has rarely been discussed, but which will leave readers scouring video libraries in search of the films she describes.

Voir le site internet de l'éditeur University of Minnesota Press

> Sur un thème proche :

Cinématographe scientifique et industriel:Son évolution intellectuelle, sa puissance éducative (Ed. 1924)

Cinématographe scientifique et industriel (2018)

Son évolution intellectuelle, sa puissance éducative (Ed. 1924)

de Jacques Ducom

Sujet : Histoire du cinéma

Le Court-métrage:du 28 décembre 1895 à aujourd'hui

Le Court-métrage (2020)

du 28 décembre 1895 à aujourd'hui

de Gilles Berger

Sujet : Histoire du cinéma

Manifestations:Ecrits politiques sur le cinéma et autres arts filmiques

Manifestations (2020)

Ecrits politiques sur le cinéma et autres arts filmiques

de Nicole Brenez

Sujet : Histoire du cinéma

Action ! Anthologie du cinéma: Tome I - Des Origines à 1929

Action ! Anthologie du cinéma (2019)

Tome I - Des Origines à 1929

de Matthieu Blomme

Sujet : Histoire du cinéma

Eadweard Muybridge:The Human and Animal Locomotion Photographs

Eadweard Muybridge (2014)

The Human and Animal Locomotion Photographs

de Hans Christian Adam
(en allemand, anglais et français)

Sujet : Histoire du cinéma

Nota : Un livre sur fond de couleur beige est un livre édité dans une autre langue que le français.

23663 livres recensés   •   (c)2014-2024 livres-cinema.info   •