Vertigo
(livre en anglais)
de Charles Barr
Moyenne des votes :
0 | vote | = On peut s'en passer |
0 | vote | = Bon livre |
0 | vote | = Excellent livre |
0 | vote | = Unique / une référence |
Votre vote : -
Description de l'ouvrage :
Vertigo (1958) is widely regarded as not only one of Hitchcock's best films, but one of the greatest films of world cinema. Made at the time when the old studio system was breaking up, it functions both as an embodiment of the supremely seductive visual pleasures that 'classical Hollywood' could offer and – with the help of an elaborate plot twist – as a laying bare of their dangerous dark side. The film's core is a study in romantic obsession, as James Stewart's Scottie pursues Madeleine/Judy (Kim Novak) to her death in a remote Californian mission. Novak is ice cool but vulnerable, Stewart – in the darkest role of his career – genial on the surface but damaged within. Although it can be seen as Hitchcock's most personal film, Charles Barr argues that, like Citizen Kane, Vertigo is at the same time a triumph not so much of individual authorship as of creative collaboration. He highlights the crucial role of screenwriters Alec Coppel and Samuel Taylor and, by a combination of textual and contextual analysis, explores the reasons why Vertigo continues to inspire such fascination. In his foreword to this special edition, published to celebrate the 20th anniversary of the BFI Film Classics series, Barr looks afresh at Vertigo alongside the recently-rediscovered 'lost' silent The White Shadow (1924), scripted by Hitchcock, which also features the trope of the double, and at the acclaimed contemporary silent film The Artist (2011), which pays explicit homage to Vertigo in its soundtrack.
À propos de l'auteur :
CHARLES BARR was formerly Professor of Film Studies at the University of East Anglia. He is Adjunct Professor at the John Huston Centre for Film and Digital Media, part of the National University of Ireland in Galway, and is active on the editorial boards of the online Movie: a Journal of Film Criticism and the US-based scholarly journal The Hitchcock Annual. His pioneering work on British cinema includes Ealing Studios (rev. edn, 1999) and English Hitchcock (1999), and, as editor, All Our Yesterdays: 90 Years of British Cinema (1986). He was the researcher and co-writer of Stephen Frears' film Typically British: A Personal History of British Cinema (1995).
Voir le site internet de l'éditeur BFI Publishing
Edition précédente
Vertigo (2002)
de Charles Barr
Editeur : BFI Publishing
(ancienne édition)(en anglais)
Sujet : Un Film > Sueurs froides
Voir la fiche de Sueurs froides sur le site IMDB ...
> Livres ayant un titre identique ou proche :
> Du même auteur :
Le Film noir (2015)
Histoire et significations d'un genre populaire subversif
Le Film noir (2012)
Histoire et significations d'un genre populaire subversif
Le Je à l'écran (2006)
Actes du colloque de Cerisy-La-Salle
Dir. Jean-Pierre Esquenazi et André Gardies
Sujet : Théorie
Godard et le métier d'artiste (2003)
Dir. Jean-Pierre Esquenazi, Marie-Françoise Grange et Gilles Delavaud
Sujet : Réalisateur > Jean-Luc Godard
Réalités de l'Image, Images de la réalité (2) (2000)
Dir. Jean-François Diana et Jean-Pierre Esquenazi
Sujet : Sociologie
> Sur un thème proche :
Fenêtre sur cour, Alfred Hitchcock, 1954 (2019)
Analyse d'une œuvre
de Eric Dufour et Laurent Jullier
Sujet : Un Film > Fenêtre sur cour
La mort aux trousses (2008)
A. Hitchcock, 1959: Analyse d'une œuvre
Sujet : Un Film > La Mort aux trousses
Nota : Un livre sur fond légèrement grisé est un livre qui n'est plus actuellement édité ou qui peut être difficile à trouver en librairie. Le prix mentionné est celui de l'ouvrage à sa sortie, le prix sur le marché de l'occasion peut être très différent.
Un livre sur fond de couleur beige est un livre édité dans une autre langue que le français.