Life to Those Shadows
(livre en anglais)
de Noël Burch
Moyenne des votes :
0 | vote | = On peut s'en passer |
0 | vote | = Bon livre |
0 | vote | = Excellent livre |
0 | vote | = Unique / une référence |
Votre vote : -
Description de l'ouvrage :
Noël Burch's singularly perceptive view of film and its origins will interest all who care about film theory and history. Life to Those Shadows presents a critique of "classical" approaches to film: the assumptions that what we call the language of film was a natural, organic development, and that it lay latent from the outset in the basic technology of the camera, waiting for the prescient pioneers to bring it into being. The view that film language was a universal, neutral medium, innocent of any social or historical meaning in itself, is also challenged here.
Burch's major thesis is that, on the contrary, film language has a social and economic history, that it evolved in the way it did because of when and where it was constructed-in the capitalist and imperialist West between 1892 and 1929.
From this perspective, the book examines the emergence of what it defines as cinema's Institutional Mode of Representation and the sociohistorical circumstances in which it took place. Central to the Institutional Mode are the principles of visualization-camera placement and movement, lighting, editing, mise-en-scène-that filmmakers and audiences came to internalize over the first three decades. Special emphasis is laid on the all-important change that occurred in the placing of the spectator, from a position of exteriority to the film image-implicit in both film-form and viewing conditions during the primitive era (pre-1909)-to the imaginary centering of the spectator-subject-completed only with the generalization of lip-synch sound after 1929. Burch contends that this imaginary centering of a sensorially isolated spectator is the keystone of the cinematic illusion of reality, still achieved today by the same means as it was sixty years ago.
Voir le site internet de l'éditeur University of California Press
> Du même auteur :
De la beauté des latrines (2007)
Pour réhabiliter le sens au cinéma et ailleurs
de Noël Burch
Sujet : Sociologie
Revoir Hollywood (2007)
La nouvelle critique anglo-américaine
Dir. Noël Burch
Sujet : Les Films > Critiques de films
Robbe-Grillet cinéaste (2005)
de René Prédal, Noël Burch, Dominique Chateau et Claude Murcia
Sujet : Réalisateur > Alain Robbe-Grillet
Loin de Paris, cinémas et sociétés (2001)
textes et contextes
Dir. Noël Burch
Sujet : L'analyse de films
Les Communistes de Hollywood (1995)
autre chose que des martyrs
de Thom Andersen et Noël Burch
Sujet : Histoire du cinéma
> Sur un thème proche :
De la scène à la pellicule (2021)
Théâtre, musique et cinéma autour de 1900
Dir. Rémy Campos, Alain Carou et Aurélien Poidevin
Sujet : Histoire du cinéma
Le muet a la parole (2005)
Cinéma et performances à l'aube du XXe siècle
Dir. Giusy Pisano et Valérie Pozner
Sujet : Histoire du cinéma
Du panorama pictural au cinéma circulaire (2000)
Origines et histoire d'un autre cinéma, 1785-1998
Sujet : Histoire du cinéma
Théâtre et pré-cinéma (1978)
essai sur la problématique du spectacle au XIXe siècle
Sujet : Histoire du cinéma
The Emergence of Pre-Cinema (2018)
Print Culture and the Optical Toy of the Literary Imagination
de Alberto Gabriele
(en anglais)
Sujet : Histoire du cinéma
Nota : Un livre sur fond légèrement grisé est un livre qui n'est plus actuellement édité ou qui peut être difficile à trouver en librairie. Le prix mentionné est celui de l'ouvrage à sa sortie, le prix sur le marché de l'occasion peut être très différent.
Un livre sur fond de couleur beige est un livre édité dans une autre langue que le français.